21 Februari, 2018

Pilih menu

Ramai orang beranggapan orang Islam ni kena makan benda yang halal, yang ada cop halal. Daging babi tak boleh makan. Ini fahaman secara asas la. Betul. Cuma sebenarnya, nak pilih menu untuk orang Islam ni lebih dari sekadar itu.

Selain daripada yang ada cop halal, kita kena selidik jugak dari mana kita dapat duit untuk beli makanan. Adakah hasil gaji dari pekerjaan kita, bukan rasuah? Kerja kita pulak macam mana, kita buat kerja dengan betul ke tidak? Kalau kita ambil rasuah, lepas tu beli beras bagi ahli keluarga makan, walaupun beras tu jadi nasi yang halal dimakan tapi sumber duit yang kita dapat tu haram, makanya tetap haram. Ahli keluarga yang tak tahu, diorang tak berdosa, But still, we cannot expect goodness come out from our kids.

Kalau kita makan benda yang baik-baik, InsyaAllah akhlak yang baik jugak keluar dari diri kita. Kalau makan benda yang haram, dari sumber pendapatan yang haram, akhlak buruk la yang keluar dari diri kita. Nak terima ilmu pun susah.

Teringat pesan ustaz saya dulu, ada sorang kawan ni, punya la lama dia tak boleh hafal ayat hafazan. Ayat pendek saja. Orang lain semua dah settled. Ustaz kata, "Balik rumah nanti, tanya ayah. Dari mana ayah dapat duit, bagi saya makan?" Ni cerita 10 tahun lepas, kalau zaman la cikgu pesan lagu tu, tak tau la mak ayah boleh terima ka tak. Tapi bagi saya, pesanan tu satu pengajaran la untuk kita.

Mak saya pun pernah cerita, dia bertugas untuk luluskan tender kantin sekolah. Jadi mak saya memang sangat tegas tentang apa benda yang dia dapat. Ada la pihak kantin yang bagi makanan percuma dekat mak. Mak saya tanya, adakah dia seorang saja yang dapat atau hari ni pihak kantin tu memang nak bagi sedekah kat semua guru & pelajar? Kalau dia saja yang dapat, mak saya tak terima. Dia cakap siap-siap, saya hanya luluskan tender kantin untuk orang yang layak. Selagi mana kamu buat kerja dengan elok, sajikan makanan mengikut piawaian yang ditetapkan, kamu layak dapat tender ni. Apa benda yang saya nak dari kantin kamu, saya akan bayar sama macam cikgu lain.

Cakna dengan apa yang masuk dalam mulut kita & ahli keluarga 😊

14 Februari, 2018

Cadar patchwork fitted

Terlalu sibuk & penat, TAK SEMPAT KEMAS KATIL?
Rimas bila cadar TAK KEMAS & CEPAT BERKEDUT?

Mudah je nak selesaikan masalah ni

Jom TUKAR cadar lama kepada CADAR PATCHWORK 100% COTTON yang GEBU 😍

1. TAK PERLU susah-payah nak kemas katil sebab cadar ni tak begerak-gerak masa tidur. Sentiasa kemas

2. TAK STRESS pun kalau anak naik melompat atas katil sebab cadar tak berkedut

3. TIDUR LENA sebab material kain GEBU & SANGAT SELESA

4. MUDAH DICUCI. Cadar ni boleh dicuci dengan mesin basuh & cepat kering bila dijemur.

Berminat nak dapatkan cadar yang best ni??
Boleh terus whatsapp 017 226 0084

Harga termasuk postage:
RM109 (SM)/ RM115 (SS)












10 Februari, 2018

Haruan makan anak

Artikel kali ni bukanlah nak cerita secara fizikal tentang ikan haruan. Nak cerita kes berat sikit yang makin menjadi-jadi dalam kalangan masyarakat. Seorang lelaki selaku ayah, abang atau datuk yang sepatutnya menjadi wali/pelindung pada ahli keluarga perempuan bertindak mencabul kehormatan perempuan di bawah jagaan mereka.

Saya diasuh oleh ibu saudara (kakak kepada ayah saya). Bila saya baca berita tentang hal macam ni, saya cakap terima kasih kat mak lang sebab masa saya kecil dulu, dia ajar saya bahagian mana yang orang tak boleh tengok & tak boleh sentuh.

Dia cakap terus-terang, kalau ada mana-mana lelaki yang sentuh termasuk datuk, adik lelaki, bapa saudara atau sepupu, bagitau mak lang & umi (ibu). Dia pun ajar saya cara mempertahankan diri sikit & umi pulak pesan baca doa, sentiasa minta Allah tolong jaga kehormatan diri kita. This is a very important matter that a MOTHER should teach. Nak jadi ibu, tak cukup sekadar penyayang. Kena bijak jugak.

Saya rasa sangat sedih bila baca berita anak-anak perempuan yang dirogol oleh ayah sendiri. Ada kes yang ibu mangsa pun tahu tapi diam. Sangat mengecewakan. Saya nak cakap banyak pun rasa tak layak, tak berani sebab saya belum jadi ibu. Cuma kat sini saya nak kongsi tentang didikan yang saya terima masa kecil. Hopefully, this sharing could raise awareness in order to protect our daughter, sister, mother.......

1. Sebolehnya bagi anak perempuan, sejak dia lahir, biar la ibu atau ahli keluarga perempuan lain yang mandikan & pakaikan baju. Masa dalam pantang, kalau tak ada orang lain, mungkin boleh la minta tolong si ayah kejap untuk mandikan.

2. Bila anak dah boleh faham cakap kita, ajar dia tentang malu. Umur 3 tahun, jangan la biar dia ke hulu ke hilir dengan pampers saja, berlari tanpa baju atau londehkan pakaian depan orang lelaki termasuk depan si ayah. Faham ya bila saya kata LELAKI. Ayah tu pun lelaki.

3. Ajar dia tentang bahagian badan yang mana mahram boleh tengok, yang mana mahram tak boleh tengok. Bahagian mana yang mahram boleh sentuh, bahagian mana yang mahram tak boleh sentuh.

4. Ingatkan anak perempuan, kalau ada sesiapa yang sentuh di bahagian badan yang terlarang atau sentuhan yang dia tak selesa, bagitau ibu.

5. Serapat mana pun seorang anak perempuan dengan ayah, jangan bagi dia tidur sekatil sebantal dengan ayah bila dia dah masuk tadika. Masa ni dah boleh ajar dia beza batas antara lelaki & perempuan.

Seorang ibu kena kuat & bijak. Anak ini tanggungjawab. Kalau dia tak mampu nak jaga kehormatan diri dia, kita kena tolong jaga. Tolong ajar dia. Ada ibu-ibu yang takut nak buka mulut sebab takut suami kena tangkap, tak ada orang yang nak bagi nafkah. Hmmm... rezeki kan Allah yang bagi. Sebab tu saya kata ibu kena kuat & bijak. Tahu berdiri sendiri & mampu lindungi anak-anak. Anak tu perempuan, kita pun perempuan. Kalau kita tak suka orang sentuh kita dengan paksaan, macam mana kita boleh biarkan darah daging kita dicabul kehormatan?

Selebihnya, lepas berusaha, berserahlah pada Allah. Dia sebaik-baik pelindung.


08 Februari, 2018

Karpet 3D patchwork

Ambooii... tu dia setepek bunga kat ruang tamu, bukan main besar lagi 😘

Ni koleksi Karpet 3D Saiz L (200 X 230 cm), 100% cotton

Karpet ni ringan, mudah dicuci. Saya sendiri cuci guna mesin basuh baju yang kat rumah saja. Karpet ni pun tak berbulu, tak perangkap habuk. Memang sesuai kalau ada anak-anak yang alergik dengan habuk. 

Selesa guna untuk baring-baring sambil tengok tv. 

Harga termasuk postage:
RM125 (semenanjung)/ RM135(sabah sarawak)

Nak order atau nak tengok corak lain?
Boleh terus whatsapp 0172260084

Banyak lagi corak yang ada tau











03 Februari, 2018

Gelap mata

Hari ni nak cerita sikit pasal satu pengalaman kat uni. Masa tu saya ditugaskan untuk cari sponsor & sediakan hadiah bagi satu pertandingan. Alhamdulillah, murah rezeki, ada la syarikat besar yang sudi nak sponsor hadiah berupa barangan peribadi macam sabun, ubat gigi.... Banyak la dapat. Kiranya kitorang tak perlu minta duit program untuk beli hadiah lain atau kenakan yuran untuk pertandingan tu.

Lepas ambil hadiah kat gudang syarikat, saya pun tunjuk kat lecturer & AJK lain. For a second, kitorang gelap mata tengok hadiah-hadiah tu. Barang-barang yang kitorang dapat tu memang dari brand yang terkenal la. Berkualiti. Saya ingat lagi lecturer saya cakap, "Kita yang pegang hadiah ni pun dah gelap mata, apatah lagi orang yang berkuasa pegang duit berjuta-juta ringgit. Kalau tak kuat iman, tu yang orang pecah amanah."

Kami masing-masing pakat tolak menolak. Siapa pun tak nak, tak berani jaga hadiah tu. Akhir sekali, sebulat suara, saya yang kena jaga sebab ruangan kerja saya saja yang ada tempat kosong untuk simpanan. Saya sealed terus semua kotak besar yang ada hadiah & seal tu hanya dibuka depan semua orang bila kitorang nak balut.

Sejak tu, bila saya baca atau tengok berita pasal rasuah, salah guna kuasa, seleweng duit jabatan bagai, saya takut nak kutuk lebih-lebih. Harap sangat tak diuji macam diorang. Semoga Allah ikat hati & tangan kita daripada makan duit haram walau betapa susah pun hidup kita. Tak berbaloi kenyang sementara di dunia tapi kena campak masuk neraka kat akhirat nanti.