24 Mei, 2011

5 mamalia darat paling comel

Ini bukan 'ranking' dunia ya. Saya sekadar membuat 'ranking' saya sendiri mengikut cita rasa saya. Hari ni saya nak kongsi tentang 5 mamalia/makhluk Allah s.w.t yang comel, bila tengok ja ramai yg jatuh cinta pandang pertama dengan mereka2 yg berkenaan ni...hehe..:

5. Kucing



Kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Mamalia ini merupakan salah satu di antara haiwan peliharaan yg terkenal di dunia. Kucing ni ada macam2 jenis, yg bulu panjang, bulu pendek, tak ada bulu, ada ekor, tak ada ekor dan etc. sebab kucing ni banyak sangat kacukannya. Ketika zaman Mesir Purba, kucing digunakan sebagai 'pengawal keselamatan' untuk mengawal simpanan bahan makanan daripada makhluk perosak seperti tikus. Kucing juga ialah makhluk pemangsa yang mahir dan diketahui mereka memburu lebih seribu spesies haiwan lain untuk dijadikan makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia. (Tak hairan la pintu bilik mak selalu kena pecah masuk dengan kucing...tup2 dah sedap tidur atas katil...huhu) Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Nabi Muhammad SAW juga pernah memberi gelaran kepada Abd al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi sebagai "Abu Hurairah" yang beerti "Bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang sangat menyayangi kucing. Kepada anda yg tak suka kucing, janganlah menyiksa kucing2 tersebut. Ingatlah, dia juga hamba Allah dan doanya juga akan dimakbulkan jika dia teraniaya.

4. Raccoon



Unikkan makhluk Allah ni, muka macam pakai topeng. Sekali tengok mcm pencuri ... hehe.. Muka yang bertopeng, mata hitam yang bulat, badan berbulu yg gebu, kaki pendek dan ekor yang berbelang hitam kelabu...auuww...comel sangat. Err, tp jgn lupa tentang kukunya yg panjang dan tajam ya. Raccoon ni jenis haiwan yg nokturnal (aktif di waktu malam) dan omnivor dengan diet yang terdiri daripada 40 invertebrata%, tumbuh-tumbuhan 33%, dan 27% vertebrata. Rakun merupakan makhluk yang cerdas. Menurut kajian, rakun dapat mengingati penyelesaian mengenai sesuatu perkara selama 3 tahun. Haiwan ini adalah yang terbesar dari keluarga procyonid, memiliki panjang tubuh 40 hingga 70 cm an berat badan 3.5-9 kg

3. Arnab



Arnab adalah mamalia kecil dalam keluarga Leporidae order Lagomorpha, ditemui di beberapa bahagian dunia. Arnab memiliki telinga yg panjang, berbulu gebu, mata berwarna biru, hitam, merah dan etc. Mamalia ini ialah sejenis mamalia yang cepat membiak. Haiwan herbivor dan satu ciri unik arnab ialah haiwan ini memakan najisnya semula selepas pertama kali dikeluarkan. Eeuu....Nak buat macam mana, inilah tabiat dia. Arnab suka tinggal dalam lubang-lubang di tanah. Mempunyai kaki belakang yg kuat untuk melompat. Mamalia ini hanya akan mengeluarkan bunyi ketika dalam kesakitan ...T_T...Saya ada dengar cerita yg arnab ini mengeluarkan bunyi seperti bayi ketika disembelih, benar atau tidak waallhua'lam. Saya sendiri tak makan daging arnab sebab kesian...comel sgt, tak sampai hati nak makan walaupun halal.

2. Koala



Subhanallah, comelnya hambaMu ni..rasa macam nak cubit je pipi dia, peluk2 jadi bantal. Koala(Phascolarctos cinereus) ini ialah haiwan herbivor asli di Australia dan ianya antara haiwan yg hampir pupus kerana mengalami kemusnahan habitat yg teruk. Mempunyai bulu yang agak nipis. Koala bukan sejenis beruang. Ia adalah haiwan marsupial tapi selalu disalah erti kerana kelihatan seperti beruang. Koala menghabiskan sebahagian besar harinya dengan tidur dan bersandar di atas pokok kira-kira 18 jam sehari. Pengendalian koala boleh menyebabkannya stress. Iyo la, siapa yg tak stress bila kena kacau waktu tidur. Walaupun nampak lembab tp koala ini boleh jadi agresif terhadap satu sama lain tetapi dalam jangka masa yg pendek ja. Daripada bergaduh, baik tidur ja kan.Hehe..mungkin inilah yg difikirkan oleh koala.

1. Panda gergasi



Yeahh...johan kita kali ialah Panda Gergasi(Ailuropoda melanoleuca). Panda sejenis beruang yang berbulu hitam dan putih, gebu (sedap dibuat bantal peluk..hehe). 99% dietnya terdiri daripada buluh dan lain-lain ialah tikus, burung, rumput yg lain dan sebagainya. Seperti koala, panda gergasi juga mengalami kepupusan kerana kemusnahan habitat terutama sekali kemusnahan pokok buluh yg menjadi sumber makanan utamanya di samping mempunyai kadar pembiakan yg rendah. Panda gergasi ialah haiwan asli di China terutamanya di Sichuan. Kebanyakan masanya dihabiskan dengan makan dan bermain. Panda gergasi ialah haiwan yg sangat istimewa kerana ianya dijadikan ikon bagi World Wildlife Federation (WWF).

Akhir kata untuk kali ini, sayangilah haiwan kerana mereka juga makhluk Allah. Tiada manusia dalam dunia haiwan tapi ada 'haiwan' dalam dunia manusia. Allah s.w.t menjadikan manusia sbg khalifah di muka bumi dan khalifah yg baik tidak akan sesekali menyiksa rakyatnya. Antara sebab saya sayangkan haiwan ialah mereka 'innocent', comel dan bila kita perhatikan tingkah laku mereka, there are something we can learn from them such as Pinniped (anjing laut) Dalam keadaan cuaca sejuk yang melampau, mereka akan membentuk satu kumpulan yang besar, anak-anak akan duduk di tengah-tengah kumpulan. Yg dewasa akan melindungi anak-anak tersebut daripada pemangsa yg akan cuba mengambil kesempatan, tak kira la anak siapa pun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan