10 Disember, 2017

Jujur, susah ke?

Hari Khamis yang lepas, saya dan keluarga pergi bercuti di Langkawi. Tak lama pun, pergi hari Khamis, balik hari Jumaat. Sebelum pergi tu, kami bincang la macam mana nak gerak dari Penang. Pergi dengan kereta, ferry, kapal terbang atau naik ETS dari Bukit Mertajam ke Kedah, lepas tu baru naik ferry ke. Tapi sebab adik saya tak nak naik public transport makanya kami pun bertolak la dengan kereta ke Kuala Kedah. Adik saya dah survey secara online yang parking kereta dalam RM10. Fikir, ok la tu. 

Bila dah sampai Kuala Kedah, dari jauh ada sorang brader tu lambai suruh masuk parking. Kita tak tau, ikut ja la. Tanya kat dia, berapa kena bayar untuk 24 jam? Dia tak nak cakap, dia pass kitorang kat sorang brader lagi. Sampai kat brader tu, kami tanya lagi, berapa kena bayar untuk sehari? Mula kata caj RM15. Lepas adik saya dah parking semua, dia kira lain pulak, kena bayar RM40. Rupanya harga siang lain, harga malam lain, lain hari pun harga lain. Tapi nak buat macam mana, dah parking.

Sebagai pengguna, saya memang tak suka, menyampah dengan peniaga yang guna taktik caj tersembunyi macam ni. Saya rasa tertipu. That's really not a pleasant experience. Sebenarnya, harga mahal atau murah bukan jadi persoalan kat sini, cara berniaga tu yang saya tak berkenan. Untuk untung punya pasal, cakap pun berbelit-belit. Jujur, susah ke?

Andaikata ada rasa nak pi sana lagi lain kali, taubat tak nak parking dah kereta kat situ. Baik naik ferry terus dari Penang atau flight. Walaupun mahal sikit tapi kita tau dah harga dia tetap, takdak cakap belit-belit macam tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan