11 Jun, 2011

Tetamu: Makananmu dicatu



Orang kata, "Tetamu datang rumah bawa rezeki." Justeru dalam Islam pun ditekankan supaya kita menghormati tetamu, melayaninya dengan baik dan menjamu mereka dengan makanan. Akhlak dan adab dalam menerima tetamu pun banyak ditonjolkan melalui kisah para rasul. Contohnya dalam kisah Nabi Ibrahim dan malaikat yang ditugaskan untuk menghancurkan kaum Nabi Lut (kaum yang mengamalkan homoseksual, gay). Apabila malaikat tiba di rumah Nabi Ibrahim a.s lantas baginda menyembelih haiwan ternakan (tak ingat la kibas ke kambing) untuk dijamu kepada tetamunya. Ketika ini baginda belum tahu tetamu itu ialah malaikat.

Bagaimana jika anda ke rumah seseorang kemudian dicatu makanan? Seseorang itu pula ialah kaum kerabat yang kuat tali persaudaraannya dengan anda. Anda ditegur supaya tidak menghabiskan makanan yang dihidang. Saya pernah merasainya dan saya tawar hati ingin berkunjung ke rumahnya. Namun disebabkan dia ialah kaum kerabat, kadangkala saya pergi juga. Dari sini saya mendapat pengajaran, bila saja ada tetamu berkunjung ke rumah atau menginap di rumah, pastikan stok makanan di rumah cukup. Jika anda kurang berkemampuan sekali pun, usahakan untuk menjamu makanan walaupun sekadar biskut atau buah. Mak kata "tak elok tegur orang yang sedang makan begitu apatah lagi kepada ahli keluarga dan tetamu."

Kesimpulannya, hormati tetamu anda dan jamu mereka dengan makanan secukupnya agar mereka rasa senang untuk berkunjung ke rumah kita kerana dengan kunjung mengunjungi itu dapat mengeratkan hubungan silaturahim. Jika anda bersikap acuh tak acuh, mencatu makanan untuk tetamu dan berkelakuan tidak sopan terhadap tetamu, harta setinggi gunung atau rumah seindah istana pun 'confirm' tak ada siapa yang sudi bertandang. Memang kena 'black list'.

p/s: Buat tuan rumah yg suka catu makanan, tetamu/kaum kerabat bukan peminta sedekah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan