13 Jun, 2011

Tudung: Nampak 'sweet' je



Budak sekolah perempuan darjah 1 pun tahu pakai tudung. Engkau? Pelajar kolej? Pelajar universiti? CEO? Pelakon? Adakah gaji kau yang beribu-ribu itu tidak mampu membeli sehelai tudung? Hakikatnya, budak darjah 1 itu lebih mulia di sisi agama berbanding engkau. Fikir, dan muhasabah. Tolong."p/s:beliau tlh mnjlnkn tnggungjwb sbg seorng saudra islam.anda bila lg??;)

Mesej di atas ialah info yang disiarkan di Facebook kawan saya. Mesejnya baik cuma struktur ayatnya agak kasar. Tak kisah la. Bagi yang bertudung tak rasa apa-apa la, bagi yang tidak mungkin agak marah dan tersinggung. Namun bukan soal hati yang hendak dibicarakan di sini tapi lebih kepada perintah Allah s.w.t yang telah ditetapkan ke atas muslimah yang beriman. Hakikatnya, betul atau tidak apa yang diperkatakan oleh pencipta ayat ni?

Jika tidak, apa ulasan anda? Jika ya, kenapa perlu marah? Perintah bertudung bukan ciptaan nabi, rasul atau guru agama. Ianya sudah lama termaktub dalam Al-Quran yang menjadi sumber rujukan utama bagi umat Islam.

"Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putra-putra mereka atau putra-putra suami mereka atau saudara lelaki mereka atau putra-putra saudara lelaki mereka atau putra-putra saudara perempuan mereka atau perempuan(sesama Islam) mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki atau para pelayan laki-laki(tua) yang tidak mempunyai keinginan kepada perempuan atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung."(Surah An-Nuur ayat 31)

Sewaktu saya di tadika dan sekolah rendah, saya bertudung bukan kerana Allah s.w.t. Saya bertudung kerana mak saya suruh dan malu sebab kawan-kawan semua bertudung. Tapi bila saya ke kelas fardhu ain dan kelas bimbingan agama, ustazah saya menceritakan tentang azab seksa neraka kepada mereka yang melanggar perintah Allah, saya belajar tentang makna ayat Quran .Saya sedar dosa saya terlalu banyak, yang sengaja, yang tak sengaja, yang saya tahu dan mungkin yang saya tak tahu. Lama kelamaan saya boleh menerima perintah Allah dengan hati yang terbuka walaupun pada mulanya saya bertudung kerana terpaksa.

Kepada anda yang tak bertudung, untuk langkah pertama paksa diri anda bertudung. Orang kata " Tunggu sampai seru baru nak pakai." Seru apa? Seru malaikat maut nak cabut nyawa? Biar la orang nak kata kita nampak tua ka, tak tahu berfesyen ka, hipokrit atau orang zaman batu ka.....Pandangan siapa yang lebih utama? Manusia atau Allah s.w.t?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan