18 September, 2014

Kembara Zikir 2: Demi Masa


Pada bulan Mei yang lepas, saya terpilih untuk menyertai program Jenesys. Ringkasnya, program ini adalah kerjasama di antara Kementerian Sains & Teknologi dengan kerajaan Jepun. Tujuannya untuk memberi pendedahan kepada para pelajar Malaysia tentang sektor agrikultur di Jepun dan sebagai salah satu usaha untuk mengeratkan hubungan dua hala di antara kedua-dua buah negara. Saya diminta oleh organisasi program untuk menceritakan tentang pengalaman saya di sana kepada ahli keluarga dan rakan-rakan di Malaysia. So, I'm writing about this as to keep my promise.

Kami bertolak ke Jepun pada pukul 10.30 malam dengan menaiki Japan Airlines. Saya mengenakan seluar jeans yang longgar, selendang dan baju sejuk yang mencekak di bahagian hujung lengan. Motif? Pakaian yang saya pasti dapat menutup aurat sepenuhnya supaya senang saya nak solat & pada masa yang sama, memudahkan pergerakan saya. Lagipun cuaca di Jepun nanti agak sejuk. Halal food is not a problem on the airplane because they're alert with our religious regulations. Segalanya berjalan lancar, tempat duduk selesa, makanan pun sedap juga. Sandwich salmon. Bila lapar, semua 'belasah'. Tinggal batu dengan kayu je. haha...

Masalah pertama sebagai musafir Muslim dalam kembara ini ialah macam mana nak solat Subuh? Pertama, soal ambil wudhuk. Orang Jepun sangat cerewet tentang kebersihan tandas. Bagus la sebenarnya. Saya usaha sedaya upaya untuk mengambil wudhuk dengan sempurna dalam tandas yang kecil dan lepas tu lap balik bahagian sinki serta lantai tandas supaya kering. Tandasnya tak boleh basah. Kedua, soal menentukan waktu Subuh. Disebabkan tempat duduk saya di bahagian tengah, agak sukar untuk saya tengok cahaya matahari terbit. Saya minta kawan-kawan yang duduk di tingkap untuk tolong tengokkan. Masalahnya, ramai tak tahu nak tengok macam mana. Mujur ada alat di tempat duduk yang menunjukkan keadaan siang dan malam di seluruh dunia. Mata saya hanya tertumpu pada alat ini. Apabila kapal terbang sampai ke titik perubahan daripada malam ke siang, baru saya tengok ke luar tingkap. Dah nampak agak cerah sedikit, terus saya beritahu semua rakan Muslim untuk solat. Ya, kami tetap kena solat bila masuk waktu. Solat dalam kapal terbang tak sama macam solat di luar. Pergerakan solat lebih terbatas kerana kami hanya solat di tempat duduk. Dengan kelajuan kapal terbang, tempoh waktu Subuh hanya 15 minit. Berbanding di daratan Malaysia, tempoh Subuh biasanya 1 jam 10 minit. Di sini saya belajar betapa pentingnya ketepatan masa.

Seperti biasa bila kami selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita, kami perlu melepasi pemeriksaan imigresen dan kastam. Alhamdulillah, proses berjalan lancar. Selesai saja pemeriksaan imigresen, kami ke kawasan pungutan bagasi. Terkejut juga bila tengok beg-beg disusun dengan teratur mengikut jenis beg dan diletakkan di satu sudut secara berkumpulan. Woo.. diorang buat kerja memang teliti. Kumpulan kami berada di bawah jagaan dua fasilitator yang berkebolehan berbahasa Inggeris. Perkara pertama yang kami diberi peringatan ialah soal masa. Malu der bila dengar orang Jepun kata orang Malaysia kalau janji selalu lambat. Bagi mereka, kalau tulis dalam jadual kena berkumpul pukul 9 pagi, tepat 9 pagi kena ada di tempat itu. Bukan 9 pagi baru nak heret kaki melangkah. Tentang ini memang saya tabik hormat. 

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran." (Surah Al-Asr 103: 1-3)

Dalam ayat Al-Quran di atas, Allah s.w.t bersumpah dengan masa. Masa sangat berharga. Ianya seperti air sungai yang mengalir. Ianya terus mengalir tanpa menunggu kita. Terpulang pada kita sama ada untuk menggunakan masa yang ada dengan sebaiknya atau biarkan ia berlalu tanpa melakukan sesuatu yang bermanfaat.

It's kind of annoying & irritating whenever I went to any programme which got lack of punctuality. Tak kisah la sama ada dalam kalangan peserta atau tetamu kenamaan. We are from Muslim country, we have a surah in Quran which told us about time but yet we are the worse in time management when compared with this non Muslim country. Think about it. They are showing us a good Islamic attitude which we are the one who supposed to show it to them. Saying that not timeliness is a Malaysian culture? Well, I don't think it is a good culture to be upheld. I love Malaysia but I love Malaysian more if we can start practice to be punctual. Start with ourselves first.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan