22 Januari, 2017

FOKUS

Assalamualaikum. Hai semua pembaca (bajet ramai la sangat yang baca...hahahaha)

Hari ni saya cuma nak kongsi tentang macam mana kita nak kekalkan momentum semangat dalam kita berusaha untuk capai misi hidup kita. Okay, as a Muslim, semestinya misi hidup kita ialah berjaya kembali ke kampung asal iaitu syurga yang abadi. Itu misi utama tapi nak capai ke arah tu, banyak jalan. Setiap orang dari kita ni tak sama pada kelebihan & kekurangan yang Allah bagi iaitu dari segi sikap, pencapaian akademik, kemahiran & sebagainya.

Bagi pendapat saya, saya cerita berdasarkan apa yang saya buat selama ni, kita kena FOKUS pada kerja kita. Fokus pada kelebihan diri, kekurangan diri & gol yang kita nak capai. Saya ingat lagi masa saya kecil dulu, family saya selalu bandingkan diri saya dengan anak-anak orang lain. Kenapa anak orang tu boleh dapat A tapi saya tak dapat? Kenapa anak yang lain boleh melompat tapi saya tak pandai melompat? Kenapa itu kenapa ini. Saya sangat stres & saya selalu rasa diri saya macam tak berguna. Tapi nasib baiklah masa zaman saya kanak-kanak ada banyak lagu nasyid ketuhanan jadi bila saya rasa stres, saya banyak ke arah ingat Tuhan. Saya baca Quran dengan tafsir sekali, dari situ saya dapat zat motivasi. Yang paling penting dalam hidup ni bukanlah pandangan orang lain tapi pandangan Allah pada diri kita.

Apa yang Allah suruh, kita buat. Apa yang Allah larang, kita jauhkan diri, jangan buat. Dan apa pun kelebihan, minat & kemahiran yang kita ada, kita gunakan ke arah yang boleh mendekatkan diri kita dengan Allah. Seriously saya kesian dengan kawan-kawan yang suka bagi tekanan pada diri sendiri dengan membandingkan pencapaian diri dia & orang lain. Saya pun kadang-kadang macam ni jugak tapi saya tak biarkan diri saya hanyut terlalu lama dalam keadaan macam tu. Contoh bila saya dapat pointer yang tinggi, kawan saya stres sebab dia tengok saya tidur lebih lama & study lebih relaks dari dia tapi pencapaian saya lebih baik. Saya pernah bagitau dia, pencapaian saya baik bukan sebab saya pandai. Saya tak rasa saya pandai pun, saya cuma fokus. Saya tak peduli pasal pointer orang lain. Bila saya belajar, saya belajar sebab saya minat, saya suka nak tahu tentang sesuatu fakta & juga sebab saya nak capai target pointer untuk melayakkan diri terima biasiswa. Sebab saya sedar family saya tak mampu nak support saya belajar ke peringkat lebih tinggi kalau tak dapat bantuan pelajaran. Saya pula memang demand tak nak ambil pinjaman sebab saya tak suka berhutang. Buat pening kepala je nak bayar lepas belajar.

Ada orang kata kita tengok kejayaan & pencapaian orang lain sebagai cabaran untuk kita berjaya dalam sesuatu bidang. Bagi saya, terpulang pada diri sendiri. Kalau awak rasa awak lebih bersemangat dengan cara tu, ikut suka awak. Kalau saya, saya tak suka dengan cara tu. Cabaran yang buat saya sentiasa berusaha ialah masalah hidup yang saya hadapi. Saya fokus pada macam mana nak selesaikan masalah hidup saya & bertahan sehingga saya menghembuskan nafas terakhir & kembali ke rahmatullah dengan jayanya. Itu fokus saya. Saya tak perlu tengok pencapaian orang lain untuk buat saya rasa tercabar. Sebab bagi saya, kalau saya buat macam tu, saya akan rasa sangat tertekan macam zaman kanak-kanak saya dulu. Saya tak nak. Serik.



Kesimpulannya hidup lebih tenang bila kita hanya fokus pada kerja & pencapaian diri sendiri. In terms of finding source to boost up motivation, since childhood I prefer to search in the Quran or reading about Prophet Muhammad pbuh & his companion. Jarang sangat saya ambil tahu pasal pencapaian orang lain atau tokoh lain, tak kira la tokoh pelajar, tokoh negara, tokoh belia ke melainkan cerita tokoh tu masuk dalam soalan periksa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan