16 September, 2011

Wajah kesayangan hamba (Bahagian 4)



Bombay cat...pergghh, gila aaa....menawan!!! Salah satu baka yang paling saya suka. Well, black is beautiful. Ini ialah baka kacukan American Shorthair dan Burmese. Dia sangat sukakan perhatian, memang manja dan sesuai sangat dibela oleh kanak-kanak. Dia sangat selesa apabila berada dekat dengan tuannya dan rela hati dibuat seperti bantal peluk. Kucing ni baik dengan anjing tetapi kurang baik dengan kucing baka lain. Dia mempunyai mata berwarna emas atau hijau.


Balinese cat... kucing kacukan di Amerika tetapi diberi nama Balinese kerana digambarkan sebagai cantik seperti penari di Bali, Indonesia. Kucing ni nampak macam kucing siam tetapi berbulu panjang terutama sekali di bahagian ekor berbanding di kawasan lain pada badannnya.


American wirehair.... kucing yang bulunya ala-ala terkena kejutan elektrik tapi jangan risau ianya hanya disebabkan mutasi yang berlaku pada bulunya. Kucing ini agak agresif terhadap haiwan peliharaan yang lain jadi kalau nak bela, jangan bela haiwan lain. Walaubagaimana pun, dia sangat sukakan kanak-kanak dan setia kepada tuannya.


Burmese cat.. baka semulajadi dari Burma dan Thailand. Burmese maksudnya cantik. Kecantikan kucing ni terletak pada bulunya yang selembut sutera dan juga matanya yang galak. Agak-agak kalau dalam gelap, mata dia boleh jadi macam lampu suluh tak?



Australian mist....baka kacukan Burmese, Abbysinian dan kucing domestik yang berbulu pendek untuk menghasilkan kucing yang bertubuh cantik seperti Abbysinian, mata galak seperti Burmese dan yang penting ialah corak berbintik pada bulunya. Kucing ini sesuai dibela bagi mereka yang ada anak kecil atau yang takut kena cakar sebab kucing ni sifatnya tak suka mencakar seperti kucing lain.


Aegean cat...baka semulajadi yang berasal dari Greece. Bulu tak terlalu panjang dan mempunyai telinga yang lebar.

p/s: Bila tengok Bombay cat, teringat kucing saya yang dulu. Nama dia Hitam, manja tahap infiniti. Bukan setakat suka duduk dekat tapi sampai ke tahap naik atas bahu. Apapun 'best' juga sebab dia tak kisah kalau peluk masa tidur pun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan