26 Januari, 2018

Bahagia

Semalam saya memang struggle nak betulkan bahagian discussion tesis. Bila kita tulis, lepas tu baca sendiri, kita boleh rasa macam ada benda yang tak kena. Ada something yang kita miss. Dan benda yang biasa berlaku waktu saya belajar ialah saya akan rasa penat sangat. 

Walaupun physically tak nampak macam saya berlari tapi mentally, saya rasa neuron kat otak dok main kejar-kejar, sibuk bekerja. Mana taknya, baca satu artikel, dapat satu klu. Cari lagi. Dapat lagi 1 klu, cari lagi. Macam tu la saya tulis tesis sampai bila saya baca, saya rasa puas hati dengan explaination yang ada. 

Lepas tu tiba-tiba teringat masa zaman degree. Biasanya bila saya buat kerja dengan baik, sebelum balik asrama, saya akan belanja diri sendiri. Ada kedai kek kat Maju Junction masa tu, pergghhh sedap la kek buah dia. Harga pun ok. Tapi 2 tahun lepas saya pi, kedai tu dah takde. sedeyyy... Semalam memang rasa teringin gila nak makan kek. Dok terbayang la chocolate indulgence, fruitilicious, oreo cheese cake.....ya ampunnnn... 😭

Tapi dok fikir jugak, kek tu mahal. Nak keluar dari rumah pun, kena drive. Harga minyak pun dah mahal. Hmmmm..... Dok je la rumah, makan roti sapu coklat.

Pagi tadi, tok saya buat cekodok pisang. Sedap. Pisang tu dah ranum, manis la. You know what,

Kadang tu kau rasa bila dapat makan kek mahal, kau akan bahagia. Padahal sebenarnya bila kau bersyukur dengan rezeki cekodok depan mata, kau boleh bahagia jugak. Perut pun kenyang. 

Bak kata Mufti Menk:
Don't fall into the trap of Satan who makes you believe that happiness comes with getting all that your heart desires. This is simply not true. Happiness is enjoying all that you have been blessed with.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan