10 Februari, 2018

Haruan makan anak

Artikel kali ni bukanlah nak cerita secara fizikal tentang ikan haruan. Nak cerita kes berat sikit yang makin menjadi-jadi dalam kalangan masyarakat. Seorang lelaki selaku ayah, abang atau datuk yang sepatutnya menjadi wali/pelindung pada ahli keluarga perempuan bertindak mencabul kehormatan perempuan di bawah jagaan mereka.

Saya diasuh oleh ibu saudara (kakak kepada ayah saya). Bila saya baca berita tentang hal macam ni, saya cakap terima kasih kat mak lang sebab masa saya kecil dulu, dia ajar saya bahagian mana yang orang tak boleh tengok & tak boleh sentuh.

Dia cakap terus-terang, kalau ada mana-mana lelaki yang sentuh termasuk datuk, adik lelaki, bapa saudara atau sepupu, bagitau mak lang & umi (ibu). Dia pun ajar saya cara mempertahankan diri sikit & umi pulak pesan baca doa, sentiasa minta Allah tolong jaga kehormatan diri kita. This is a very important matter that a MOTHER should teach. Nak jadi ibu, tak cukup sekadar penyayang. Kena bijak jugak.

Saya rasa sangat sedih bila baca berita anak-anak perempuan yang dirogol oleh ayah sendiri. Ada kes yang ibu mangsa pun tahu tapi diam. Sangat mengecewakan. Saya nak cakap banyak pun rasa tak layak, tak berani sebab saya belum jadi ibu. Cuma kat sini saya nak kongsi tentang didikan yang saya terima masa kecil. Hopefully, this sharing could raise awareness in order to protect our daughter, sister, mother.......

1. Sebolehnya bagi anak perempuan, sejak dia lahir, biar la ibu atau ahli keluarga perempuan lain yang mandikan & pakaikan baju. Masa dalam pantang, kalau tak ada orang lain, mungkin boleh la minta tolong si ayah kejap untuk mandikan.

2. Bila anak dah boleh faham cakap kita, ajar dia tentang malu. Umur 3 tahun, jangan la biar dia ke hulu ke hilir dengan pampers saja, berlari tanpa baju atau londehkan pakaian depan orang lelaki termasuk depan si ayah. Faham ya bila saya kata LELAKI. Ayah tu pun lelaki.

3. Ajar dia tentang bahagian badan yang mana mahram boleh tengok, yang mana mahram tak boleh tengok. Bahagian mana yang mahram boleh sentuh, bahagian mana yang mahram tak boleh sentuh.

4. Ingatkan anak perempuan, kalau ada sesiapa yang sentuh di bahagian badan yang terlarang atau sentuhan yang dia tak selesa, bagitau ibu.

5. Serapat mana pun seorang anak perempuan dengan ayah, jangan bagi dia tidur sekatil sebantal dengan ayah bila dia dah masuk tadika. Masa ni dah boleh ajar dia beza batas antara lelaki & perempuan.

Seorang ibu kena kuat & bijak. Anak ini tanggungjawab. Kalau dia tak mampu nak jaga kehormatan diri dia, kita kena tolong jaga. Tolong ajar dia. Ada ibu-ibu yang takut nak buka mulut sebab takut suami kena tangkap, tak ada orang yang nak bagi nafkah. Hmmm... rezeki kan Allah yang bagi. Sebab tu saya kata ibu kena kuat & bijak. Tahu berdiri sendiri & mampu lindungi anak-anak. Anak tu perempuan, kita pun perempuan. Kalau kita tak suka orang sentuh kita dengan paksaan, macam mana kita boleh biarkan darah daging kita dicabul kehormatan?

Selebihnya, lepas berusaha, berserahlah pada Allah. Dia sebaik-baik pelindung.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan