21 Februari, 2018

Pilih menu

Ramai orang beranggapan orang Islam ni kena makan benda yang halal, yang ada cop halal. Daging babi tak boleh makan. Ini fahaman secara asas la. Betul. Cuma sebenarnya, nak pilih menu untuk orang Islam ni lebih dari sekadar itu.

Selain daripada yang ada cop halal, kita kena selidik jugak dari mana kita dapat duit untuk beli makanan. Adakah hasil gaji dari pekerjaan kita, bukan rasuah? Kerja kita pulak macam mana, kita buat kerja dengan betul ke tidak? Kalau kita ambil rasuah, lepas tu beli beras bagi ahli keluarga makan, walaupun beras tu jadi nasi yang halal dimakan tapi sumber duit yang kita dapat tu haram, makanya tetap haram. Ahli keluarga yang tak tahu, diorang tak berdosa, But still, we cannot expect goodness come out from our kids.

Kalau kita makan benda yang baik-baik, InsyaAllah akhlak yang baik jugak keluar dari diri kita. Kalau makan benda yang haram, dari sumber pendapatan yang haram, akhlak buruk la yang keluar dari diri kita. Nak terima ilmu pun susah.

Teringat pesan ustaz saya dulu, ada sorang kawan ni, punya la lama dia tak boleh hafal ayat hafazan. Ayat pendek saja. Orang lain semua dah settled. Ustaz kata, "Balik rumah nanti, tanya ayah. Dari mana ayah dapat duit, bagi saya makan?" Ni cerita 10 tahun lepas, kalau zaman la cikgu pesan lagu tu, tak tau la mak ayah boleh terima ka tak. Tapi bagi saya, pesanan tu satu pengajaran la untuk kita.

Mak saya pun pernah cerita, dia bertugas untuk luluskan tender kantin sekolah. Jadi mak saya memang sangat tegas tentang apa benda yang dia dapat. Ada la pihak kantin yang bagi makanan percuma dekat mak. Mak saya tanya, adakah dia seorang saja yang dapat atau hari ni pihak kantin tu memang nak bagi sedekah kat semua guru & pelajar? Kalau dia saja yang dapat, mak saya tak terima. Dia cakap siap-siap, saya hanya luluskan tender kantin untuk orang yang layak. Selagi mana kamu buat kerja dengan elok, sajikan makanan mengikut piawaian yang ditetapkan, kamu layak dapat tender ni. Apa benda yang saya nak dari kantin kamu, saya akan bayar sama macam cikgu lain.

Cakna dengan apa yang masuk dalam mulut kita & ahli keluarga 😊

Tiada ulasan:

Catat Ulasan