29 Jun, 2011

Sayang dia, sayang semuanya

Jika kita benar-benar sayangkan seseorang, kita perlu sayang segala baik dan buruk tentang diri dia. Betul tak? Entri kali ini bukan tentang kisah malar segar, cinta. Saya nak kongsi tentang kasih sayang terhadap haiwan peliharaan. Sekarang, jumlah kucing saya mencapai 7 ekor. Bila saya beritahu pada orang lain, semua kata eeeii...banyaknya. Tapi bagi keluarga saya, kami memang suka. Hari tu sebelum kucing saya beranak, ada 4 ekor ja. Rasa sunyi sangat kat rumah ni.

Sekarang, jumlah kucing melebihi ahli keluarga saya. Macam-macam ragam. Waktu dia agresif, boleh bergegar rumah papan ni. Berlari ke sana sini, melompat, habis semua dinding nak ditendangnya. Nama dia Bobo, dia suka buat gaya gimnastik macam kat bawah ni.


Ada juga kucing saya yang cepat marah (hehe..macam tuan dia). Bila kita buat sesuatu yang dia tak suka atau menjengkelkan, dia akan jelir lidah.


Nama dia Juni. Kucing saya yang paling tua, umur dia 7 tahun setengah. Seumur hidup, saya dah bela dalam 35 ekor kucing. Setiap kucing saya ada personaliti yang tersendiri. Semua saya sayang. Tak ada mana-mana kucing yang dapat mengganti kucing-kucing yang dah mati atau hilang. Kucing sama juga macam manusia, adakalanya sihat adakalanya sakit.

Nak tahu sejauh mana kasih sayang kamu terhadap kucing ialah bila dia sakit. Kadang-kadang bila dia kurang sihat, tingkah laku dia akan berubah seperti buang air di merata-rata atau muntah. Jika kamu betul-betul sayang, kamu akan sanggup bertahan. Cuci najis dia, cuci muntah dia, rawat luka dia, suapkan ubat dan sanggup menghabiskan duit untuk merawat dia di klinik haiwan. Jika kamu tak sanggup buat semua ni, saya nasihatkan kamu tak perlu bela kucing walaupun kamu sangat suka dengan kucing. Suka dan sayang itu beza. Daripada kamu menzalimi dia, biar dia merana menahan sakit, tak perlulah. Kamu hanya akan menjadi tuan yang penting diri sendiri.

Bak kata pepatah, langit tak selalu cerah. Hari ini dia sihat, bulu gebu, lincah bermain tapi kita tak tahu apa akan jadi padanya keesokan hari. Jika kamu bela kucing dalam jumlah yang banyak macam saya, rumah kamu memang akan berbau. Kalau musim hujan, bilik air akan penuh dengan najis dia sebab kucing ni tak boleh keluar rumah untuk buang air besar/kecil. Saya tak kurung kucing saya dalam sangkar sebab dia akan jadi liar. Cuba anda yang kena kurung, suka ke? Jika kucing tu suka tidur atas sofa atau tilam, tak perlu risau yang dia akan buang air sebab kucing ni sebenarnya pembersih. Dia tak suka tempat tidurnya berbau busuk kecuali jika dia mengalami cirit-birit.

Bercakap dengan kucing juga merupakan terapi stress yang sangat baik. Kalau bercakap dengan orang, ada saja modal nak sindir kita atau mengeluarkan kata-kata yang menyakitkan hati. Tapi kucing tak buat macam tu, sambil cakap-cakap boleh belai dia, peluk dia. Bermain dengan kucing juga satu senaman yang baik. Saya pernah ajar kucing saya main lawan lari, panjat pokok dan main 'hide and seek'. Akhir kata, sayangilah haiwan, layan mereka dengan baik. Haiwan itu juga makhluk Allah s.w.t dan mereka berhak mendapat kehidupan yang baik di bumi Allah yang kita kongsi bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan