08 Mei, 2017

Produk kecantikan

Assalamualaikum. Hai semua. Kali ni saya nak kongsi 1 status yang saya letak di Facebook.

"Tok suruh beli sesuatu dari kedai. Tertulis di kedai tu, pemborong & penjual produk barangan kesihatan & kecantikan.
Rasa terkilan bila saya tengok kedai tu jual 1 produk kecantikan yang dah disenarai hitam oleh KKM kerana mengandungi hydroquinone.
Untung lebih penting dari kesihatan orang awam ke?
Apa yang orang dalam bidang kesihatan boleh buat? Ada ilmu tapi tak mampu halang perkara macam ni daripada berlaku.... Hmmm"

Ada yang sokong, ada jugak yang buat tuduhan melulu terhadap status saya. Terasa ke? Nak jual produk apa pun jual la tapi kalau jual benda yang melibatkan kesihatan & keselamatan awam, kita sebagai penjual bertanggungjawab untuk PEKA dengan kelulusan keselamatan produk yang dijual. Produk yang saya katakan ni dah viral sebab dapat notis dari KKM untuk dihentikan penjualannya serta-merta. Tapi saya masih nampak iklan di TV, masih dijual secara terbuka. Amaran atau arahan dari kementerian tu macam angin lalu saja, takdak kesan.

Post saya bukan hentam sesiapa, saya tak sebut pun nama kedai & produk. Saya tulis ni untuk ajak kita semua fikir:

1. Pengasas fikir, produk yang kita cipta tu betul-betul selamat atau tak?

2. Penjual fikir apa kandungan produk yang dijual? Dapat kelulusan yang sah atau tak?

3. Pembeli/pengguna fikir, benda yang ditepek kat muka, yang ditelan tu dapat kelulusan atau tak? Kalau yang sakit, korang ada bincang dengan doktor dulu tak? Kalau sakit korang makin teruk, penjual atau syarikat yang keluarkan produk tu ada nak tolong bayar kos perubatan ke?

4. Orang yang dalam bidang kesihatan pun fikir, ilmu kesihatan yang kita ada ni, apa sumbangannya pada masyarakat? Apa tujuan kita belajar? Adakah sekadar nak biar ilmu tu disimpan sendiri atau berlegar-legar di kalangan ilmuwan yang sebulu dengan kita saja?

Walaupun kawan-kawan saya yang dalam bidang kesihatan kebanyakannya membisu seribu bahasa tentang isu ni tapi saya akan bagitau jugak. Apa yang kita masukkan ke dalam mulut akan bagi kesan pada kesihatan tubuh badan. Sama jugak benda yang kita tepek di kulit bila benda tu meresap masuk ke salur darah.

Produk kecantikan yang mengandungi merkuri & hydroquinone bila kita pakai secara berterusan boleh menyebabkan pengumpulan bahan tu di hati dan ginjal (buah pinggang). Kedua-dua organ ni sangat penting untuk buang bahan toksik daripada tubuh badan. Kalau rosak, apa jadi? Untuk wanita mengandung pulak, keadaan boleh jadi lebih teruk sebab merkuri boleh menjejaskan perkembangan otak bayi dalam kandungan. Berbaloi ke cantik tapi anak yang tak bersalah tu menderita?

Hal ni bukan main-main, bukan saja-saja saya tulis. Dalam Facebook saya ada ramai sangat penjual produk kecantikan yang saya pasti majoriti tak ambil tahu pun bahan yang ada dalam tu & soal keselamatan produk. Saya lebih terkilan bila mereka yang ada ilmu dalam bidang kesihatan pun tak peka dengan keselamatan produk yang dijual. Jadi, saya tulis status untuk ketuk minda semua yang terlibat.

Kalau rajin nak baca artikel saintifik, boleh tengok sini:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4788657/
http://www.who.int/ipcs/assessment/public_health/mercury_flyer.pdf

Waallahua'lam. =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan