23 Julai, 2017

Kisah Buku Biru

Artikel ni saya tulis pada 12 Mei yang lepas di Facebook saya. Dok bertagak nak kongsi di blog, hari ni baru boleh.

Hari ni saya nak cerita 1 pengalaman masa zaman sekolah menengah:

Saya jadi pengawas perpustakaan sejak Form 1-5. Alang2 suka baca buku & selalu pi library, fikir baik jadi pengawas, dapat gak merit 😁
 
Kerja saya sepanjang 5 tahun tu, kebanyakan masa saya susun buku. Punya la lama dok buat kerja yang sama sampai saya dah boleh hafal tajuk buku untuk setiap bahagian rak.1 hari, saya tengah susun buku untuk bahagian khas iaitu bahagian rak yang kita boleh baca buku kat situ je. Tak boleh bawa keluar dari bahagian tu & tak boleh pinjam. Masa tu saya perasan ada 1 buku hilang. Buku kulit tebal berwarna biru.

Saya pun naik bengang la. Dok bebel sorang2, "sapa pulak reti ambik tak reti letak balik ni?!"
Saya pun geledah setiap rak dalam bahagian tu, tengok kalau2 ada pembaca pi letak buku tu kat rak lain. Cari2 takdak jugak. Bahagian tu kosong je, tak ada pelajar lain masa tu. Lepas tu saya nampak ketua pengawas harian saya tengah baca sesuatu kat kaunter. Saya pun pergi kat dia,

Saya: Awak baca apa?

Dia: (Terkejut, terus sorok buku) Tak ada apa.

Saya: Jangan tipu saya. Saya nampak awak pegang buku warna biru. Tunjuk kat saya.

Dia: (Teragak-agak tapi terpaksa tunjuk jugak bila saya berdegil nak dia tunjuk)
Korang nak tahu tak apa buku tu? Buku kulit tebal berwarna biru tu ialah Al-Quran dengan terjemahan & ketua saya tu ialah seorang pelajar India Non Muslim.

Saya: Kenapa awak takut nak tunjuk kat saya? Al-Quran adalah kitab yang mengandungi himpunan firman Allah s. w. t, diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w untuk disampaikan, dibaca oleh SEMUA manusia 😊

Dia: Awak takkan bagitau orang lain yang saya baca ni, kan?

Saya: Handle it with respect & letak balik dekat rak sebelum library tutup.

Kalau korang kat tempat saya, apa yang korang buat? Adakah korang akan biar dia baca dengan tenang, marah dia atau korang snap gambar & viralkan?

Dia salah seorang daripada kenalan saya yang curious apa tu Quran? Apa kandungan Quran? Kenapa ramai sangat benci Islam & Muhammad? Agama lain pun ada kitab tapi kenapa Quran yang selalunya digembar-gembur sebagai bacaan pengganas, dibakar, dipijak-pijak. Why? Let them read it in PEACE. Let them find what they are curious about.

Kita ni yang dah sememangnya Muslim, kita baca tak Quran? Kita faham tak isi kandungan dalam Quran? Kita beramal ke tak dengan apa yang Allah suruh buat & apa yang Allah larang? Saya tak keep in contact dengan ketua saya tu sebab lepas tu saya nampak dia approach seorang kawan lelaki dia yang Muslim. Saya doakan dia jumpa apa yang dia cari 😊

Nuzul Quran
17 Ramadhan 1438H bersamaan 12 Mei 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan