02 Februari, 2016

Tips menurunkan berat badan


Saya pernah mengalami kenaikan berat badan secara mendadak pada satu ketika dahulu. Berat badan saya naik sebanyak 6 kg dalam masa 2 bulan saya di Kem Latihan Khidmat Negara. Hairan? Ya, saya pun hairan juga macam mana berat badan saya boleh naik ketika melakukan pelbagai aktiviti lasak sepanjang berada di kem tersebut. 

Mungkin juga disebabkan oleh pertambahan berat otot. Sado jadinya hari-hari kena tekan tubi... hahaha. Sebenarnya, ada faktor lain. Jurulatih saya sangatlah baik. Asal ada makanan lebih ja, dia panggil saya suruh habiskan. Masa mula-mula masuk kem, saya memang kurus. Jurulatih bising la. Dia kata, "Hang ni tak makan ka? Kuruih sangat. Nanti tak laghat nak angkat senapang kot, pengsan ka masa kawad. Haghu."

Walaubagaimana pun, saya berjaya menurunkan berat badan secara perlahan-lahan dalam masa beberapa bulan. Saya tak mengamalkan diet yang strict. Nasi tak makan langsung, ikat perut....uihhhh....takdak pasai la nak buat lagu tu. Kawan-kawan sekolah yang jumpa dengan saya sekarang pun ramai yang tanya macam mana saya maintain fit. Alhamdulillah, body mass index (BMI) normal. Berikut adalah langkah-langkah yang saya ambil:

1. Mengamalkan pemakanan seimbang. 
Anda boleh rujuk piramid makanan dari Kementerian Kesihatan Malaysia. Saya tak haramkan terus nasi ke atas diri saya tapi saya makan dalam kuantiti yang minima. Hanya 1-2 senduk pada waktu tengah hari.

2. Gaya hidup sihat.
Saya jarang makan junk food atau makanan segera, tak merokok dan tak minum arak. Bersenam? Saya tak suka jogging tapi saya buat kerja rumah yang memerlukan penggunaan tenaga yang tinggi seperti kukur kelapa secara tradisional...hahaha...serius wei, penat ooo. Sebagai pelajar, saya memang banyak berjalan. Kira senaman la tu. Kalau duduk kat rumah pun sama, kena tangkap kucing saya yang suka main kejar-kejar.

3.  Makan herba & rempah.
Saya suka makan masakan yang mengandungi herba dan rempah seperti dalam gambar di atas. 

4. Minum air putih/mineral secara purata 1.5 - 2 liter setiap hari.

5. Mengamalkan jadual makan yang tetap pada setiap hari.
Ada tiga waktu makan yang paling penting dalam hidup saya iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Saya biasa sarapan selepas solat Subuh, makan tengah hari pada 1 jam sebelum masuk waktu Zohor dan makan malam pada lewat petang. Biasanya antara pukul 6.00 petang hingga 7.30 malam. Saya jarang sangat makan malam selepas pukul 8. 

6. Makan perlahan-lahan.
Bukanlah maksudnya makan nasi sepinggan sampai sejam. Kita makan & kunyah betul-betul makanan tu supaya ianya mudah dihadam. Jangan gelojoh. Ianya tidak menyihatkan dan tidak sopan.

7. Elakkan makan sampai ke tahap terlalu kenyang atau melampaui batas pada pengambilan sesuatu kumpulan makanan seperti terlalu manis, terlalu masin, terlalu berlemak & etc.

Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas. (Surah Al-A'raf, ayat 31)

Selamat mencuba! =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan