11 Mac, 2018

International Women's Day

Sepatutnya saya tulis artikel ni pada 8 Mac yang lepas tapi dah terlepas. Kalau dah lupa tu, tak boleh buat apa la ya. Saya post isi artikel di Instagram & Facebook sebab saya rasa kita boleh belajar sesuatu dari sini 😃

Masa saya kat Jepun dulu, kalau tak silap, saya pergi Jepun pada April 2014. Kat sana, saya ada dapat permintaan untuk buat pertunjukan/persembahan kebudayaan. Nak baca sajak atau syair, depa tak faham Bahasa Melayu pulak. Nak menari, memang tak la. Saya cakap, saya boleh la buat pertunjukan silat cekak yang simple. Ada kawan yang lain, mereka buat persembahan dikir barat.

Sejujurnya, saya rasa persembahan silat saya agak sumbang sebab dah lama tak berlatih & kat sana pun, saya tak ada masa & ruang nak berlatih dengan 2 orang kawan lain. Jadual program kami sangat padat. But Alhamdulillah, they enjoy it so ok la. Bapa angkat saya kat sana adalah orang bukan Islam. He's a Buddhist. Bila dia tengok saya bersilat, dia agak terkejut sebab dia kata yang dia tak tahu perempuan Muslim bertudung macam saya boleh belajar seni mempertahankan diri.

So I said, in Islam, women are allowed to learn in the university, she can involve in sports or learn martial art as much as she want. But of course, we have guidelines to follow in order to protect our modesty.

I forgot to tell him that one of the greatest Muslim fighter in the history is a woman. Khawlah Al Azwar.

Saya tak terkejut langsung dengan soalan dari bapa angkat tu sebab memang banyak salah faham tentang wanita & hak wanita dalam Islam sama ada dari kalangan non Muslim atau Muslim sendiri. Rata-rata wanita Muslim pun tak tahu hak dia. Ini kata-kata daripada pensyarah saya di USM yang ajar saya tentang Tafsir Quran. Tapi untuk kali ni, cukup setakat ni ja la saya share 😌

#internationalwomensday #respectyourself


Tiada ulasan:

Catat Ulasan