19 Mei, 2018

Terima kasih Cikgu 2018

Assalamualaikum...hai

Sepatutnya artikel ni saya share pada 16 Mei yang lepas sempena Hari Guru tapi, saya post di Facebook saja. Lupa pulak nak copy ke sini 😅

Dulu, ada pensyarah baru yang mengajar kuliah saya. Cara dia mengajar memang tak confident. Baca dari slide PowerPoint , buka buku atas meja, percakapan pun gagap.

Sampai la suatu hari, kat bahagian bab yang agak susah nak faham, semua pelajar dalam kuliah tu dah mula bising, marah. Tak puas hati dengan penyampaian pensyarah ni. Pensyarah saya tu muka cuak sangat, dah macam nak nangis. 

Masa tu, saya dengan kawan yang duduk kiri kanan ja yang boleh faham apa pensyarah tu cakap. Mungkin sebab kitorang ada baca sikit & berbincang pasal bab tu sebelum kuliah.

Pensyarah saya dah memang tak tau lagi nak cakap macam mana, dia minta tolong sesiapa yang faham untuk terangkan kat depan. Kawan saya dok siku saya suruh cuba. Mulanya saya tak nak la, dok fikir, BI aku pun tunggang langgang, macam mana orang nak faham.

Tapi kawan saya cakap, "Hang terang kat aku, aku boleh faham. Mesti orang lain pun boleh faham." Lagipun, selagi tak selesai benda ni, terbuang masa kuliah macam tu ja. 

Saya pun angkat tangan & berjalan ke depan. Saya cakap kat pensyarah, biar saya cuba. Pastu saya pun terangkan la setakat mana yang saya faham. Alhamdulillah, masin mulut kawan saya, they got the point. Pensyarah pun lega sebab semua pelajar dah diam, dia boleh sambung kuliah. 

Sejak tu, saya cuba untuk tak bising dalam kuliah atau tarik muka bila mana saya tak puas hati dengan penyampaian pensyarah atau mana-mana pembentang. It is not easy to stand up & deliver speech infront hundred people. Have mercy. Tambah nak bagi semua faham, memang banyak berdoa la. Nak puaskan hati semua orang, mustahil. 

Saya tak tau pensyarah tu ada lagi ka tak. Tak ingat pun nama dia tapi saya ingat, masa dia minta maaf sebab penyampaian dia tak bagus, saya cakap "Takpe, cikgu baru lagi. Keep it up, Cikgu".
Gaya macam aku pulak yang jadi pensyarah 😂

Terima kasih, Cikgu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan