26 Disember, 2015

Solat Jumaat



A     : Saya pernah bekerja selama 8 tahun di Malaysia. Saya hairan dengan satu perkara. Kenapa  hanya lelaki Islam yang pergi solat Jumaat? 

Saya : Dari sudut hukum Islam, solat Jumaat diwajibkan ke atas lelaki Islam sahaja. Wajib tu maksudnya kena buat. It is a MUST. Wanita Islam pula hanya diharuskan untuk pergi solat Jumaat. Maksudnya, untuk wanita, nak solat Jumaat di masjid pun boleh, nak solat Zohor seorang diri di rumah pun boleh. Kebiasaannya di Malaysia, jarang ada wanita yang pergi solat Jumaat sebab kebanyakan masjid akan dibanjiri dengan jemaah lelaki termasuklah di ruangan solat khas untuk wanita.

Dari sudut pemikiran logik pula, jika semua wanita Islam diwajibkan solat Jumaat, boleh awak bayangkan bagaimana keadaan wanita yang ada ramai anak & masih kecil kena keluar rumah untuk solat Jumaat di masjid? Bagaimana pula dengan wanita yang mengandung? Wanita sudah tentu lebih sukar untuk melaksanakan perintah solat Jumaat berbanding lelaki.

Solat Jumaat ialah solat fardhu 2 rakaat yang menggantikan solat Zohor pada setiap hari Jumaat. Solat ini perlu dilakukan secara beramai-ramai iaitu tidak kurang daripada 40 orang jemaah yang cukup syarat wajib seperti dalam gambar di atas. Jemaah diwajibkan mendengar khutbah iaitu ceramah ringkas yang mempunyai syarat-syarat tertentu. Isi khutbah ini biasanya terkandung peringatan atau nasihat untuk para jemaah yang boleh merangkumi banyak hal dalam kehidupan seharian khususnya perkara yang menjadi isu dalam kalangan masyarakat contohnya, rasuah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan