06 Ogos, 2014

Beza antara Islam dan Muslim

Saya dengar banyak soalan yang berbentuk begini:

A: Kenapa awak pakai tudung? Kenapa dia tu tidak?
B: Arak tu haram dalam Islam tapi kenapa bila saya pergi kelab, ada juga orang Islam yang minum?
C: Dalam Islam, tak boleh bersentuhan antara lelaki dengan perempuan sesuka hati tapi kenapa ramai saja orang Islam yang begitu? Yang dalam TV siap peluk-peluk lagi.

Saya rasa saya tahu punca soalan-soalan begini diutarakan. Masalahnya ialah ramai orang KELIRU antara Islam dan Muslim. Secara jujurnya, saya tahu & saya faham sebab saya pun pernah mengalami perkara yang sama ketika di sekolah rendah. Personally, I'm not the one who blindly accept whatever people are saying. I find out about this while I'm searching for the answer: Why I become a Muslim? Saya tak nak menjadi Muslim sebab saya dilahirkan dalam keluarga Muslim. I can't accept this reason. It's not concrete for me to keep hold on to the syahadah. 

Contoh paling mudah saya bagi. Suatu hari mak saya janji nak bawa saya dan adik-adik ke taman permainan pada hujung minggu. Bila sampai hari yang dijanjikan, mak saya tak bawa pun. Macam-macam alasan yang dia bagi. Maaf. Saya bukan nak burukkan mak saya cuma saya rasa ramai saja mak ayah orang lain di luar sana yang pernah buat macam ni kan? Saya cakap terus-terang dengan mak. 

" Kita orang Islam. Dalam Islam, mungkir janji ialah salah satu ciri orang munafik. Tak baik. Kenapa umi buat macam ni? Kalau tak boleh tunai, baik jangan janji."

PERHATIAN: TOLONG JAUHI AYAT DI ATAS TERHADAP IBU BAPA KERANA IA SANGAT MENGGURIS PERASAAN MEREKA.

Ayat itu saya guna waktu umur saya 9 tahun. Agak-agak la, mentah lagi kot waktu tu. Kenyataan yang terlalu jujur sehingga terlucut dari adab sopan. Saya keliru. Sebab apa yang saya belajar & saya baca dalam Al-Quran tidak dipraktikkan oleh Muslim di sekeliling saya. Pergi sekolah agama, saya tengok tandasnya kotor tapi bila saya baca sejarah Nabi Muhammad s.a.w, baginda sangat mengutamakan kebersihan. Saya baca Quran, Allah s.w.t sukakan perkara yang baik. Bersih itu kan baik tapi kenapa Muslim tak ikut?

Back to the title, Islam itu agama. Agama yang ada peraturan. Muslim itu pula penganut, orang yang memilih Islam sebagai pegangan hidupnya. Penganut itu manusia biasa yang ada nafsu, macam-macam perangai dan tidak sempurna. Manusia terdedah untuk buat salah. Masalah utama yang kita tengok sekarang ialah ramai Muslim yang mengaku dirinya beragama Islam tetapi tidak mengamalkan apa yang diajarkan dalam Islam. 

Dalam Islam, arak itu haram tapi ada saja Muslim yang minum jugak. Yang salahnya di sini ialah Muslim, bukan Islam. Nak jelas lagi? Bila kita bawa motosikal, kita diwajibkan oleh undang-undang di Malaysia untuk pakai topi keledar tapi ada tak orang yang tak pakai? Ramai saja. Bila berlaku kemalangan, terhantuk pada batu lantas cedera di bahagian kepala, siapa yang nak dipersalahkan? Undang-undang atau kita sendiri yang melanggar peraturan?

Berat le tajuk hari ni. Semoga bermanfaat. Penulis pun nak kena rehat....=D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan