13 Oktober, 2016

Thinking to giving up



Banyak benda yang saya buat tak menjadi. Rasa macam hidup ni terikat, stuck. I feel that I cannot move. Daripada sebesar-besar perkara sampai sekecil-kecil tanam pokok. Pokok bunga mawar dalam gambar di atasa ialah pokok yang ditanam oleh mak saya. Rasanya dah setengah tahun la, pokok tu tak pernah berbunga. Mak saya suruh saya yang jaga sebab mengikut prestasi mak saya, pokok yang berdaun saja yang dia berjaya tanam & tumbuh dengan baik. Kalau pokok bunga, sama ada mati, tak membesar atau tak berbunga. Jadi, dia suruh saya cuba jaga pulak.

Saya pun ikut la cakap mak saya. Saya jaga pokok tu. Siram, buang rumpai. Hari-hari siram pun dia macam tu je, keluar daun punya la banyak tapi tak ada bunga. Tengok pokok yang tok saya tanam, merecik bunga-bunga yang kembang. Saya pun tanya tok saya macam mana dia jaga pokok bunga mawar dia. Tok saya syorkan saya letak baja yang sama macam yang dia guna. Saya pun letak la baja macam yang tok saya ajar. Pokok bunga lain dah berbunga tapi pokok ni macam tu jugak. Kecewa la, rasa macam nak cabut buang je.

Masa saya tengah sapu sampah kat laman, tok saya datang:

Tok  : Mana pokok bunga ros hang yang berbunga tu?
 Saya: Mana ada. Dah lama siram pokok tu, buh baja tapi dia tak berbunga pun.
Tok : Dah keluaq bunga la, sekuntum.
Saya: Mana ada.
Tok : Ada. Hang mai sini tengok betul-betul.

Sometimes we're thinking of giving up by the time that we actually already succeed. We just don't realize it. Saya memang rasa terharu, saya menangis gembira tengok putik bunga yang keluar tu. FINALLY! I DID IT!

Pengajaran yang saya dapat dari jaga pokok ni ialah usaha kena konsisten. Percaya pada diri sendiri, percaya pada kuasa Tuhan. Rasa penat, kecewa tu biasa. Kita ni manusia. Tapi kalau kita betul-betul nak sesuatu perkara tu berhasil, kita kena BUAT SAMPAI JADI. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan